|
||||||||
|
De eerste keer dat de Nederlandse gitarist, singer-songwriter en producer BJ Baartmans de Britse folkrocker Iain Matthews ontmoette was in 2003, net nadat deze naar Horst in het zuiden van Nederland was verhuisd. Het klikte meteen tussen beide muzikanten die elkaars werk al een tijdje zeer respecteerden. Dat ze dan ook iets samen zouden gaan doen stond in de sterren geschreven en leidde daarom in 2005 tot de oprichting van de formatie ‘Matthews Southern Comfort’, wat onlangs voor dit nieuwe album werd aangepast tot ‘The Matthews Baartmans Conspiracy’. Eind 2018 kregen we bij ‘Rootstime’ het album “Like A Radio” van ‘Matthews Southern Comfort’ toegestuurd en zelf mocht ik in april 2020 een recensie schrijven over diens opvolger “The New Mine”. De nu 75-jarige Iain Matthews heeft in het begin van zijn carrière nog twee jaar gezongen bij ‘Fairport Convention’ waarmee hij drie albums opnam en hij maakte daarna als zanger-gitarist deel uit van de formaties ‘Plainsong’ (samen met Richard Thompson), ‘Hi-Fi’, ‘No Grey Faith’ en ‘More Than A Song’. In de 56-jarige BJ Baartmans vond hij echter de geschikte partner voor het componeren en opnemen van schitterende nieuwe folksongs, zoals nu alweer blijkt uit de tien nummers die werden opgenomen voor het eerste album van ‘The Matthews Baartmans Conspiracy’: “Distant Chatter”. Alle instrumenten die op deze liedjes te horen zijn werden door de beide heren zelf ingespeeld. Voor Iain Matthews beperkte dat zich tot akoestische gitaar en geluidseffecten, maar al het overige instrumentarium werd bespeeld door multi-instrumentalist BJ Baartmans, gaande van gitaren, basgitaar, drums, keyboards, mandoline, banjo tot bouzouki. Deze plaat werd van 12 mei tot 4 juni 2021 in volle lockdownperiode in BJ Baartmans’ studio ‘Wild Verband’ in Boxmeer opgenomen. Het album begint met het door Iain Matthews dromerig gezongen nummer “Sleepwalking” dat op een jazzy lo-fi-melodie wordt gebracht. De algemene teneur van dit album is trouwens een vrij sobere en soms zelfs sombere instrumentatie die zich beperkt tot het absoluut noodzakelijke voor een goede folksong. Dat horen we o.a. in de songs “The Corner Of Sad And Lonely”, “14 Months” over de corona-lockdown, “Here’s Looking At You”, “Low In The Water” en albumafsluiter “Is This It”. “I’ve Gone Missing” is dan weer een melodieuze folkballad en ook “All That Glitters” drijft op een wat meer uitgebreide orkestratie. Op de video bij dit verhaal kunt u nog luisteren naar de song “Are You A Racist”, de eerste single uit het album “Distant Chatter”. (valsam)
|